Miten 1500-luvulla pukeuduttiin? ǀ What did people wear in the 16th century?

Mitään yhtenäistä renessanssimuotia ei oikeastaan ollut olemassakaan. Joka alueella oli omat tyylinsä, mutta ne vaikuttivat toisiinsa, ja omaan pukeutumiseen poimittiin piirteitä muilta. Puvun osat taas olivat jokseenkin samat kaikilla ja kaikkialla.

Asu koostui alusvaatteista, puvusta, mahdollisesta päällyshameesta, päähineestä ja asusteista. Ulkona liikkumista varten puettiin päällysvaatteet. Asun osat ja leikkaus olivat joka yhteiskuntaluokassa likimain samat; ne erosivat toisistaan lähinnä materiaaliltaan ja koristelultaan. Muoti oli vaihtelevampaa miehen puvussa, ja siitä otettiin vaikutteita erityisesti naisten päähineisiin ja puvun yläosaan.

Alimmaiseksi puettiin pellavainen paita, joka saattoi pursuilla esiin vaatteiden viilloksista. Paidan kaulukset ja kalvosimet koristettiin usein kirjomalla, sillä ne jäivät näkyviin puvun alta. Niihin saatettiin lisätä myös röyhelöitä, jotka nekin voitiin kirjoa tai koristella paljetein ja pitsein. 1500-luvun lopulla kaularöyhelö muuttui irralliseksi myllynkivikaulukseksi, jotka Suomessa olivat suositumpia miehillä.

Naiset pukivat paidan päälle alushameen tarpeen tai asemansa mukaan. Turkisvuorista puolihametta käytettiin lämmittämään kylmillä ilmoilla, liivihameen avulla kurottiin yläosaa tiukemmaksi. Suomessa, kuten muuallakin Euroopassa, alushame oli väriltään useimmiten punainen.

Kun naisten puvun alaosana oli pitkä hame, miehet käyttivät erilaisia housuja. 1500-luvulle tyypilliset olivat lyhyet pluder-housut tai pönkkäpöksyt, joihin kuului myös pitkät sukat. Työvaatteena käytettiin pitkälahkeisia housuja. Naiset käyttivät polvipituisia sukkia, joita myös miehet saattoivat pitää pitkien sukkien päällä. Molemmat käyttivät myös terällisiä, nilkkasukkia, jotka suojasivat housusukkia ja toimivat lämpöeristeenä. Ne tehtiin yleensä verasta, joskus myös langasta joko neuloen tai neulakinnastekniikalla, ja niissä saattoi olla turkisvuori.

Pluder-housuihin ja pitkiin sukkiin, mustaan röijyyn ja lyhythihaiseen jakkuun sekä lyhyeen viittaan pukeutunut mies ǀ Man dressed in pluderhose and long stockings, black doublet and short sleeved jerkin and short cape. Photo: Wikimedia Commons.

Röijy kehittyi keskiaikaisesta miesten takista, mutta nyt sitä käyttivät niin miehet kuin naiset. Se oli todella yleinen vaatekappale Suomessakin. Ylhäisön röijyt valmistettiin silkistä ja sametista, muuten useimmiten villasta. Suurimmassa osassa oli koristelua: metalli- ja silkkikirjontaa, hapsuja, nyörejä ja viilloksia. Erityisesti hihojen koristelu oli tärkeää, sillä päällysjakkua käytettäessä ainoastaan ne jäivät näkyviin. Röijyjä tehtiin myös säämiskästä, yleensä matkustuskäyttöön tai haarniskan alle.

Naisilla jakkua vastasi hameen liivi. Puvun osat tehtiin yleensä samasta kankaasta, 1500-luvun alussa siis suurikuvioisista silkeistä ja loppua kohden pienempikuvioisista kankaista. Jos liivi tehtiin eri kankaasta kuin hame, se oli yleensä kalliimpaa silkkiä tai samettia.

Jakun ja liivin yhteyteen kuuluivat erilaiset kaulukset, jotka suojasivat ja peittivät rintaa ja kaulaa. Nahkaisten, sotilaskäyttöön tarkoitettujen kaulusten lisäksi niitä tehtiin villoista ja sametista. Niissä oli viilloksia tai ne oli kirjottu jakkujen tapaan. Naisten kaulukset valmistettiin useimmiten silkeistä ja vuorattiin turkiksella. Naiset käyttivät myös ohuita, koristeellisia puvun alle puettavia kauluksia tai rintamuksia.

Päällyshameita ja asusteviittoja, jotka puettiin puvun päälle, oli useita erilaisia. Niitäkin käyttivät sekä miehet että naiset, mutta ne kuuluivat lähinnä yhteiskunnan ylimmille kerroksille. Ne saattoivat olla pitkiä, takkimaisia vaatteita tai lyhyitä harteilla pidettäviä viittoja. Usein päällyshameet liittyivät edustuskäyttöön, lyhyet viitat olivat keikarimaisia muotiasusteita.

Kaavut, viitat ja muut kylmältä suojaavat vaatteet olivat kaikkialla melko samanlaisia; niissä ei ollut muotipiirteitä tai eroja sukupuolten välillä, vaikka naisten kaavut olivat usein näyttävämpiä. Ne olivat yleisimmin verkaa, myös ylhäisöllä, joskus halvempaa villaa tai nahkaakin. Ne oli yleensä vuorattu turkiksella, ja ne voitiin kiinnittää hopeasoljilla tai -hakasilla.

***

There was no such thing as uniform ”Renaissance fashion”. Every region had their own styles, but they influenced each other, and people borrowed different fashion features from others.

An outfit consisted of undergarments, gown, possible over-gown, headwear, and accessories. Outerwear was used when being outdoors. The parts of an outfit and the cut of the clothes were about the same in every part of the society; only materials and embellishments varied. Men’s fashions were more versatile, and it had an influence especially on women’s headwear and bodices.

Linen shirt was the innermost layer of clothing. It could be full enough to be seen under the dress. Cuffs and collars, which remained visible, were often embroidered, or ruffles were attached to them. Even the ruffles could be decorated with embroidery, sequins, or lace. Towards the end of the 16th century neck ruff became bigger and separated from the shirt.

For women, wearing a petticoat was partly depending on her status, but it also had the practical function to keep the wearer warm. Simple skirts with fur lining were used as additional warming layer, skirts with bodices attached could be used to mould the wearer’s upper body. Most often the petticoats were red all around Europe.

Whereas women wore long skirts, men used different hose. Short pluderhose or trunk hose, which were paired with long stockings, were typical for the era. Long, loose trousers were used as workwear. Women wore knee-length stockings, which could also be used by men with their longer stockings. Both men and women wore short socks for warmth and to protect their fine stockings. Socks were usually made of woollen cloths, sometimes also knitted or naalbinded, and they could have fur lining.

Röijyyn ja liivihameeseen pukeutunut nainen ǀ Woman dressed in doublet and gown. Photo: Wikimedia Commons.

Doublet was used by both men and women in the 16th century, even if it was originally a man’s garment. It was very common, even in Finland. Finer doublets were made from silks and velvets, whereas common people used woollens. They were often decorated with gold or silk embroidery, tassels, cords, or slashes. Decorating the sleeves was especially important, since only they were left visible when wearing a jerkin on top. Doublets were made also from chamois leather, usually for travel or wearing under armour.

Women’s equivalent to jerkin was the gown bodice. Different parts of the gown were usually made of same fabric, but if that wasn’t the case, the bodice was usually made from more expensive fabric than the skirt. Silks had large, elaborate patterns in the earlier 16th century, whereas the patterning became more subdued in the latter part of the century.

Different collars and partlets were used to cover the exposed chest and neck. Gollars made of leather were intended for military use, and the ones belonging to civilian fashion were made of woollens and velvets. They usually had slashes, or they were embroidered like jerkins. Women’s collars were made of silks and velvets and lined with fur. Women also used fine, decorative partlets under their gowns.

There were several styles of over or loose gowns and accessory capes. They, too, were used by both men and women, but they belonged mostly to the upper class. Loose gowns were usually long, coat-like garments used in more formal occasions, whereas the use of the short, fashionable capes wasn’t that restricted.  

Different cloaks, capes and other outerwear were quite similar everywhere. They usually didn’t have any specific fashion features or differences between sexes, even if women’s cloaks were often finer. They were usually made of woollen cloth, even for nobility, sometimes of cheaper woollens or even leather. They were often lined with fur and closed with silver hooks or brooches.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s